Re: [BOG] Pentium IV != Itanium

Thorbjørn Ravn Andersen <sslug@sslug> skrev i en
nyhedsmeddelelse:sslug@sslug
> Peter Seidler wrote:
>
> *ding* stavekontrol aktiveret.

> ikke support, men understøttelse.

Hvad er forskellen?

> Mainframesystem i ét ord, eller med
> bindestreg.

Ja egentlig.

> En dato istedet for "netop".

I.flg
http://www.ibm.com/press/prnews.nsf/Print/E1CB9161FDD7BD5D852569AD005675C9
blev aftalen indgået d. 7 dec. 2000

Så det endelige bliver altså

-start-

For det første er antallet af platforme, der understøttes øget. Således
er der nu også support for S/390 (IBM Mainframe-system), nye 64-bit
MIPS-processorer samt Intels kommende Itanium. Specielt S/390
synes mange er spændende, idet det bringer Linux ind på mainframe-
markedet. F.eks. har Telia d. 7. dec 2000 indgået en aftale med IBM
om køb af en sådan maskine som erstatning for 70 Sun-computere.
Desuden udnytter 2.4 MMX instruktioner og andre udvidelser til det
klassiske x86 instruktionssæt bedre end den gamle kerne.

En anden ting, som er blevet klart forbedret i Linux-kernen er SMP, altså
muligheden for at anvende flere processorer i samme maskine. Hvor kerne
2.2 var fin med 2 processorer og endda 4, så var ydelsen ved 8 og 16
processorer ikke imponerende. Med kerne 2.4 er ydelsen på 8 og 16
processorer forbedret markant.

-slut-

Og så synes jeg ikke det er værd at bruge mere energi på. Hvis ovenstående
ikke kan bruges, så bare ignorer det (eller ret det selv til, så det kan
bruges).
Det er vigtigere at sørge for, at de tekniske emner i bogen er gode.

--
        Peter Seidler

> --
>   Thorbjørn Ravn Andersen           "...plus... Tubular Bells!"
>   http://bigfoot.com/~thunderbear
>
> sslug-bog: mail nr. 1439 - Se http://cvs.sslug.dk/linuxbog

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 18:47 CEST [an error occurred while processing this directive]