Re: [BOG] Pentium IV != Itanium

Erik Søe Sørensen <sslug@sslug> skrev i en
nyhedsmeddelelse:sslug@sslug
> --- "Peter Seidler" <sslug@sslug>

> Crusoe-processoren er i hvert fald nævnt på linje med andre x86-agtige
> processorer i konfigurationsmenuen. Og så vidt jeg husker kom citatet
> fra en kontekst hvor det netop blev beskrevet, hvilke x86-agtige
> processorer der er understøttet. Så der er ikke noget galt med citatet.

Ok, jeg synes bare det står som om det er noget særligt. Crusoe
processoren har vel ikke nogle specielle instruktioner som de
andre ikke har. P4 har noget nyt, jeg ved ikke med athlon, men
det tror jeg (3DNOW er i hvert fald en udvidelse).
I stedet for bare at brokke mig er her i øvrigt et forlsag til en
omformulering af hele det omtalte afsnit:

-start-

For det første er antallet af platforme, der understøttes øget. Således
er der nu også support for S/390 (IBM Mainframe system), nye 64-bit
MIPS-processorer samt Intels kommende Itanium. Specielt S/390
synes mange er spændende, idet det bringer Linux ind på mainframe-
markedet. F.eks. har Telia netop købt en sådan maskine som erstatning
for 70 Sun-computere.
Desuden udnytter 2.4 MMX instruktioner og andre udvidelser til det
klassiske x86 instruktionssæt bedre end den gamle kerne.

En anden ting som er blevet klart forbedret i Linux-kernen er SMP, altså
muligheden for at anvende flere processorer i samme maskine. Hvor kerne
2.2 var fin med 2 processorer og endda 4, så var ydelsen ved 8 og 16
processorer ikke imponerende. Med kerne 2.4 er ydelsen på 8 og 16
processorer forbedret markant.

-slut-

Dette kræver så, at afsnittet om forbedret SMP længere nede fjernes, men jeg
synes
det passer bedre her.

--
        Peter Seidler

> At der så tilsyneladende ikke er tale om en 'fuld' port er så noget andet.
>
> ==
>   Erik Søe Sørensen [erik(ad)Mail(dot)Nu]
>

> sslug-bog: mail nr. 1437 - Se http://cvs.sslug.dk/linuxbog

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 18:47 CEST [an error occurred while processing this directive]